Túlsúly

Az elhízás korunk egyik legkiemelkedőbb egészségügyi problémája, minden második ember súly problémával küzd, amely járványszerű terjedésével nemcsak hazánkban, de világszerte a második legjelentősebb rizikófaktor a dohányzás mellett. Kialakulásában szerepet játszanak genetikai és környezeti tényezők is, ez azonban életmódbeli változásokkal nagymértékben megelőzhető lenne. Kutatások támasztják alá, hogy az elhízás okozta betegségekben és szövődményekben több ember hal meg, mint a dohányzás miatt. Ha nem történik változás, akkor ez a helyzet csak fokozódni fog, mivel az utóbbi időkben az elhízottak száma számos Európai országban megduplázódott.

A túlsúlyos emberek fokozottan veszélyeztetettek az alábbi betegségek által:

  • 2-es típusú diabetes,
  • isémiás szívbetegség,
  • magas vérnyomás,
  • zsírmáj,
  • légzőszervi problémák,
  • trombózis,
  • daganatos és vese betegségeknek,
  • mozgásszervi problémák,
  • depresszió.

A testsúly növekedés következtében a szív fokozott terhelésnek van kitéve, a vér mennyiség nő, fokozódik az oxigénfogyasztás . A folyamatos terhelés miatt a szív nagyobbodik és nő a vastagsága is. Ez azt jelenti, hogy a test súlyával egyenes arányosságban nő a szív súlya, aminek következtében szívelégtelenség és légzési rendellenesség alakulhat ki, valamint gyakran előfordul a szívkoszorúér meszesedése is.

megfelelő diétához meg kell ismerni a beteg táplálkozási szokását mind mennyiségi, mind minőségi oldalról. Elsősorban csökkenteni kell a kalória felvételt és fokozni az energia leadást, melyhez szükséges változtatni az elhízott étkezési szokásait, csökkenteni az étvágyát, életmódját megváltoztatni, illetve szükség esetén orvosi, dietetikusi segítséget kell igénybe venni.

A diéta mellett nagyon fontos a megfelelő mozgás is, mely nemcsak csökkenti a súlygyarapodás mértékét, de az ekkor felszabaduló endorfinok segítségével javítható a hangulat is, ezáltal csökkenhet a rosszkedv, illetve a depresszió kialakulása is megakadályozható.

Fontos, hogy az elhízás mértéke szerint válasszuk meg a fogyókúrát. Ha a testsúlytöbblet 20% alatt van (BMI 25-27), egyénre bízhatjuk a fogyókúrát. Ha a testsúlytöbblet 20-40% (BMI 27-31), nőknél 1200-1400, férfiaknál 1400-1800 kalóriát tartalmazó fogyókúra javasolt életmódváltással. Ha a testsúlytöbblet 40-100% (BMI 31-44), 4-600, igen alacsony kalóriát tartalmazó fogyókúra. Ha a testsúlytöbblet 100% (BMI> 45), a diéta mellett sebészeti beavatkozás is szóba jöhet. Fontos, hogy a táplálék zsiradéktartalma ne haladja meg a napi energia bevitel 30%-át. Szükséges a szokásosnál nagyobb mértékű, alacsony glikémiás indexű, összetett szénhidrátot bevinni. Ennek aránya 55-58% között mozoghat, míg a fehérjebevitel 12- 15% lehet. Lényeges a transzzsírsavakban szegény étrend (1%), valamint minél magasabb omega 3 és omega 6 zsírsavak bevitel.

Forrás: Márton Boglárka szakdolgozat