Cukorhelyettesítők előnyei és hátrányai

A cukor csupán üres kalória, mivel energiát bőven, tápanyagot viszont egyáltalán nem tartalmaz. A túlzott cukorfogyasztás egyáltalán nem veszélytelen, a cukorbetegség, a fogszuvasodás, a szervezet elsavasodása, a csontok minőségének romlása, a krónikus vitaminhiány és a szervezet ellenállóképességének gyengülése csupán néhány az általa okozott károknak.

A különböző cukorhelyettesítők előtérbe kerültek az elmúlt időszakban, de vajon a méz, a nyírfacukor, vagy a kókuszcukor a biztonságosabb és az egészségesebb? Cikkünkből megtudhatod a természetes cukorpótlók előnyeit és hátrányait.

Méz

A méz természetes alternatívája a cukornak, a legrégebbi édesítőink egyike. Közel kétszázféle tápanyagot, köztük aminosavakat, ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz.
Előnye: gyógyászati célokra régóta használják, gyulladásgátló, baktériumölő és antiszeptikus tulajdonságai miatt. Megfázásos időszakban a legjobb természetes gyógymód egy kis gyömbérrel vagy fokhagymával párosítva.
Hátránya: 100 g virágméz körülbelül 310 kalóriát tartalmaz, amely majdnem eléri a cukor energiatartalmát, és ugyanúgy fokozza az ételek utáni sóvárgást, mint a cukor.

Xilit

A xylitol egy cukoralkohol (E967), természetes alkotórésze egyes zöldségeknek és gyümölcsöknek, mint a karfiol, a bogyós gyümölcsök és a szilva, sőt még az emberi test is termeli. Először nyírfából vonták ki, neve ellenére azonban ma már a nyírfacukor is kukoricarostból készül. Bonyolult kémiai folyamat során nyerik ki a gyakran genetikailag módosított kukoricából. Szinte 100%-ban lehet a cukrot helyettesíteni vele, használatuk is teljes mértékben megegyezik.
Előnye: a xilit 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a cukor, és étkezés után kevésbé emeli meg a vércukor szintjét. Emellett a cukorral szemben fogszuvasodást sem okoz. Felhasználhatóságának nagy előnye, hogy nincs mellékíze.
Hátránya: a xilit sajnos nem energiamentes, 100 g-ban 240 kalória található. Nagy mennyiségű (20-30 g) fogyasztása emésztési zavarokhoz és hasmenéshez vezethet. Kutatások szerint emberi fogyasztása teljesen biztonságos, azonban a kutyákra nézve igen veszélyes. Állatoknál ugyanis májkárosodáshoz vezethet.

Stevia

A stevia egy új cukorhelyettesítő, amelyet az őshonos dél-amerikai cserje leveleiből, szteviol-glikozidok kivonásával gyártják. A jázminpakócát eredetileg szépségápolási termékekbe használták fel, mert simává és selymessé varázsolja a bőrt. Élelmiszerek összetevőjeként 2008 óta van jelen, 2011. decemberében pedig az Európai Bizottság hivatalosan is jóváhagyta, mint élelmiszer adalékanyagot. A stevia 400-szor édesebb, mint a cukor, így kis mennyiség is elegendő belőle.
Előnye: a stevia teljesen kalóriamentes, tehát plusz energia hozzáadása nélkül édesíti az ételeket és az italokat egyaránt. Sütésnél-főzésnél 198 fokig megtartja édes ízét. Extra előnye, hogy nem károsítja a fogakat és a vércukorszintre sincs hatással.
Hátránya: még nem áll rendelkezésünkre elegendő kutatás, amely egyértelműen bizonyítaná, hogy fogyasztása nem káros az egészségre. Jótékony hatása azonban (a kalóriák megtakarításán kívül) biztosan nincs, hiszen tápanyagot egyáltalán nem tartalmaz. Bár édes az íze, utóíze azonban keserű.

Agavé szirup

Az agavét hosszú idő óta termesztik Mexikóban, a növényből nyert nedv alacsony hőmérsékleten való besűrítésének eredménye az agavé szirup. Másfélszer édesebb a fehér cukornál, édessége leginkább a mézhez hasonló, de állaga kevésbé sűrű.
Előnye: a normál cukorral szemben az agavé szirup vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz. Gazdag E-, C-, D- vitaminban, kalciumban, vasban, cinkben és magnéziumban.
Hátránya: az agavé nektár ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint a méz, és nem sokkal kevesebbet, mint a cukor. Fogyókúrázóknak tehát egyáltalán nem javasoljuk a fogyasztását. Ráadásul fruktóztartalma is magas, amely elhízáshoz és úgynevezett zsírmájbetegséghez vezethet.

Kókuszvirág cukor

A kókuszcukor nem más, mint a kókuszvirág nektárjából készült természetes édesítőszer. Íze, amely a karamellre emlékeztet, talán még a sima cukornál is finomabb.
Előnye: a kókuszcukor tele van értékes vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Rengeteg kálium-, magnézium-, cink-, vas-, B1-, B2-, B3-, B6- és C-vitamin található benne. Ráadásul 16 féle aminosavat tartalmaz, ezáltal az izomépítést is segíti. Sütéshez, főzéshez is felhasználható, és még karamellizálható is.
Hátránya: a friss kutatások megkérdőjelezik, hogy a glikémiás indexe alacsonyabb, mint a cukornak (GI=68), ráadásul fruktóz tartalma is igen magas.

Forrás: wellnesscafe.hu

Az Életvitál Egészségboltban egészséges, diétás, és mentes élelmiszerek széles választékával várunk!

Mór Köztársaság tér 7/1.



x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások További információ a cookie-ról